Schoonoord – Wie bij de S.J. van Royenschool in Schoonoord binnenloopt, ziet in één oogopslag dat de deuren van alle lokalen zijn omgetoverd tot woordendeuren. Dit is gedaan naar aanleiding van een cursus woordenschat, die het schoolteam de afgelopen periode heeft gevolgd.

“Het is inmiddels meer dan genoeg bewezen, dat kinderen die veel lezen een grotere woordenschat hebben -maar liefst viermaal zo groot- dan die van kinderen die niet of nauwelijks lezen. Hierdoor doen deze kinderen die lezen het beter op school en zullen uitstromen naar een hogere vorm van voortgezet onderwijs”, vertelt leerkracht Gonda Slüter op basis van onderzoeksgegevens van taalspecialist Cees Vernooy. “‘Vooral bij begrijpend lezen moet 90 procent van de woorden uit de tekst bekend zijn, anders zal de tekst niet of niet goed begrepen worden.”

Het kan nog beter

Binnen de school was al wel sprake van een taalrijke leeromgeving, maar het team vond dat een en ander wel beter kon. Er werd reeds veel voorgelezen in de groepen en veel gepraat met de leerlingen. De leerlingen lazen al iedere dag in hun eigen boek. Maar wat kon er meer en beter?

Het team deed daarop de cursus woordenschat. Onder leiding van onderwijsadviseur Piers van der Sluis waren er vier bijeenkomsten. “Tijdens die cursus leerden we hoe je als leerkracht op een leuke en effectieve manier een grote rol kunt spelen in de ontwikkeling van woordenschat”, aldus Gonda Slüter.

Inmiddels is de cursus afgesloten en zijn de leerkrachten volop bezig het geleerde in de praktijk te brengen. De reacties zijn mooi: “Ik wil er meteen mee aan de slag. Het enthousiasme werkt zo uitnodigend en aanstekelijk!” en “Er werd tijdens de cursus heel goed ingespeeld op de vragen van juist dit team, waardoor alles betekenis kreeg en we direct aan de slag konden.

Het werd al in 2001 geconstateerd: de leerkracht is van het grootste belang bij goed woordenschatonderwijs. De woordenschatdeuren worden regelmatig aangepast.