Zo, het begin van de veranderingen is er. De markthal is op de lange baan geschoven en komt er, denk ik, waarschijnlijk nooit. In maart vorig jaar hebben vier van de zes partijen -onder wie ook raadsleden uit Coevorden- ingestemd met het collegevoorstel voor de zoveelste aanpak van de Markt en de plannen voor de Gedempte Haven en haven. Inmiddels zijn de werkzaamheden in volle gang, onomkeerbaar zo lijkt het. De Rabobank wordt compleet verbouwd terwijl die eerder gesloopt zou worden. Veranderingen zijn dus mogelijk.
De gemeente heeft een Facebookpagina met als titel ‘Bouwen aan historie’. Dat is maar ten dele waar. Er gaan heus dingen goed, maar de geplande multifunctionele waterbak doet zeker geen recht aan de historie. Naar mijn mening is het een enorme misser zonder historisch besef. Nu nog even doorpakken: er is geld vrijgekomen door het schrappen van de Markthal, dus de waterbak -waarop ook kan worden bespaard- kan plaatsmaken voor het uitgraven van de haven. Dan pas is er sprake van ‘Bouwen aan historie’.
Veenvaart
Weet u het nog? In 2013 werd de Veenvaart tussen Erica en Ter Apel geopend. Daardoor is varen mogelijk van Zuidoost-Drenthe naar het Friese Merengebied, Overijssel, Twente en vice versa. Zo is er een kortere vaarverbinding met Duitsland en kan een ‘rondje Drenthe’ worden gevaren. Ik kan me niet heugen dat daarvoor veel promotie is geweest. Integendeel: het onkruid groeide een tijdje tot aan de hemel bij het bord om vaartoeristen welkom te heten. Het wordt er vaartoeristen door het aanbrengen van een waterbak niet gemakkelijker op gemaakt.
Kademuur verdwijnt
Bij het realiseren van een waterbak verdwijnt een kademuur. Dus: een bezoek per boot aan Coevorden is nauwelijks aantrekkelijk meer. En wat een feest om uitzicht te hebben op zo’n waterbak met alle rumoer eromheen, wetende dat er een mooiere haven had kunnen komen die recht had gedaan aan de historie.
Een ambtenaar riep een paar jaar geleden bij de presentatie van de eerste plannen dat Coevorden de mooiste haven van Nederland zou krijgen. Een lachertje natuurlijk.
Volgens een wethouder “heeft speelwater meer aantrekkingskracht dan wat boten”, zoals hij eerder uitsprak. Tja, het blijft bij een paar boten als er niet meer aandacht voor het historische erfgoed is. Een evenement als de Havendagen oogst steeds veel lof, maar verder…..
De weg langs de waterbak en de haven blijft. Hopelijk steken kinderen niet onverhoeds over. En: hopelijk verblijven er niet al teveel mensen, zodat bezoekers worden weggelokt bij de horecabedrijven op de Markt.
Parkeren
Het aantal parkeerplaatsen op de Markt gaat terug van 93 naar 19 nadat het parkeren op de Weeshuisweide ook is verdwenen. Parkeren is sinds 2009 een steeds terugkerend onderwerp. De gemeente is momenteel bezig met het plaatsen van bordjes om de parkeermogelijkheden aan te geven. Ze staan er inmiddels, maar zijn wel wat klein uitgevallen. Hopelijk ontdekken de toeristen die op tijd.
Volgens de -theoretische- berekeningen zou Coevorden voldoende parkeermogelijkheden hebben. Dan moet je die wel weten te vinden. Diverse ambtenaren hebben hun plekje wel ontdekt. En dat is niet op De Pampert bij De Swaneburg. Het besef moet eens komen dat zij daarmee omwonenden en bezoekers parkeerplaatsen ontnemen.
De parkeerplaats aan de Molenbelt is dan wel uitgebreid, maar staat voortdurend vol. Misschien biedt de blauwe zone, die er binnenkort komt, uitkomst. Ik heb gemerkt dat het parkeerdek van de Gansehof veel intensiever wordt gebruikt, zeker nadat die vervelende gele betonnen geleider bovenaan is verdwenen.
Het is helemaal niet erg om een stukje te lopen als je goed ter been bent. Je kunt aan de Oostersingel wat invalidenparkeerplaatsen realiseren, maar dan nog moet je een afstand overbruggen. Bovendien kom je vanaf de Oostersingel niet de mooiste zijde van de stad binnen. Het wordt er voor de ondernemers ook niet gemakkelijker op. Vorig jaar lieten ondernemers al weten dat hun omzet terugloopt.
Friesestraat-Noord
Sinds november 2021 is de Friesestraat-Noord opengesteld voor gemotoriseerd verkeer met de aanleg van zeven parkeerplaatsen om meer ondernemers en bezoekers te trekken. Het klinkt tegenstrijdig met de huidige plannen.
Volgens de gemeente heeft die openstelling snel effect gehad, de winkelpanden zouden zich snel hebben gevuld. Nou, ik zie genoeg lege panden die na die ruim drie jaar nog steeds niet gevuld zijn. De aansluiting van het prachtige stationsgebied op dit deel van het centrum is ook nog niet gerealiseerd. Een van de wethouders benadrukte dat een paar jaar geleden nog. Daar is het bij gebleven.
Als ‘kers op de taart’ is tussen het kanon en het Kasteel een nieuw kunstwerk geplaatst. Even afgezien van het kunstwerk: persoonlijk vind ik de plek totaal verkeerd gekozen.
maak van die 19 parkeerplaatsen ook een blauwe zone en die waterbak is ook de grootste onzin historisch gezien, hiervoor een kademuur laten verdwijnen met het risico dat de boel gaat verzakken, ik neem aan dat hier geen onderzoek naar verricht is onze gemeenteraad kennende.
Mooie analyse, zo kritisch ken ik jouw artikelen niet.
Goed om tegengas te geven, is er draagkracht onder de bevolking?
Als onze regering contant afziet van beloftes, kan de gemeente dus ook wijzigingen in besluiten toepassen.
Een actiegroep oprichten voor Bouwen aan historie?
Helemaal eens met mevr. de Groot. Het is de grootste misser als er een waterbak wordt gerealisseerd. Coevorden kan bogen op een rijke histrorie, maar het realiseren van een waterbak i.p.v de haven in de oude historische stijl terug brengen is echt afbraak van de historische haven. Laten de bestuurders van de gemeente Coevorden eens goed nadenken wat ze de historie (en de meeste inwoners van Coevorden) aan doen bij het doorlaten gaan van de waterbak. Zoals mevr. de Groot al schreef: plannen kunnen blijkbaar aangepast worden (niet realiseren van de markthal en niet afbreken, maar verbouwen van de Rabobank) en zal er geld vrijkomen voor het uitgraven van de haven en wordt zo een enorme misser van historisch besef voorkomen.
Nogmaals: laten de bestuurders van de gemeente Coevorden eens goed nadenken voordat het te laat is en de haven niet meer uitgegraven kan worden.
gemeente kan beter het gespaarde geld gebruiken voor de dingen die echt nodig zijn. Vroeger werd het Heutzpark een groene long genoemd waar het goed vertoeven was…als je er nu kijkt tja.
Een waterbak in Emmen doet het goed maar daar is een bruisend centrum met winkels in overvloed. Een waterbak in Coevorden trekt niets extra toe, ja in de zomer veel hangjeugd. Geld verspillerij, net als de aankleding Weeshuisweide wat cultuur en historisch niet juist is, wel kan de gemeenschap er voor de onderhoudskosten opdraaien.
hoofdzaak is dat vroeger er mensen bij de gemeente werkten die er betrokken bij waren, mensen moesten verplicht in de gemeente wonen.Als je de duiventil bij verschillende afdelingen ziet en het aantal mensen die parttime werken..op die manier werkt het niet. Denk nuchter, doe nuchter, geen idee hebben dat Coevorden een megapool wordt,
Gebaseerd op de commentaren van de volgers van Database Coevorden kunnen wij concluderen dat heel veel (oud) inwoners deze waterbak een gemiste kans voor Coevorden vinden en bevestigd het beeld dat er met de historische invulling van de binnenstad onzorgvuldig omgegaan wordt.
Eerst laat men de Coevorder bevolking zogenaamd meedenken en kiezen uit 3 voorgekauwde ontwerpen in een tent op het marktplein. vervolgens schrapt men een belangrijk onderdeel van het plan ( de markthal ) dat er voor zorgde dat het plein nog enigzins aangekleed leek en niet op een te grote kale vlakte. Nu wordt de oude Rabobank verbouwd ipv gesloopt en nieuwbouw en nog steeds gaat die achterijke waterbak gewoon door en wordt onze Coevorder binnenhaven geamputeerd. maar liefst 15 meter wordt er van het voorste deel afgehaald, waardoor er straks helemaal geen bootjes meer voor in de haven kunnen liggen. De mensen die dit bedacht én goedgekeurd hebben mogen ze wat mij betreft met pek en veren door de straten van Coevorden jagen.
Mensen zonder hart voor de stad en niet gehinderd door enige historische kennis en besef.