We zouden het bijna vergeten in deze vreemde tijd, maar binnenkort wordt een besluit genomen over het al dan niet toestaan van auto’s in een deel van de Friesestraat. Ik ben ervan overtuigd, dat de nieuwe bestrating en inrichting mooi worden, maar daar passen naar mijn mening geen auto’s in.

Ik zet grote vraagtekens bij de voordelen voor ondernemers en of winkelpanden daardoor eerder verhuurd worden? Wel een oproep: koop lokaal om het centrum aantrekkelijk te houden/cq. nog aantrekkelijker te maken. Dat trekt wel nieuwe winkels aan.

Krap

Het gaat om het deel tussen het Stationsplein en de Schoolstraat/Molenstraat, dus bij café ‘t Geveltje. De auto’s zouden vanaf het Stationsplein de Friesestraat in kunnen om vervolgens rechtsaf de Schoolstraat in te gaan. De rijrichting van de Bakkersteeg wordt dan gewijzigd en die auto’s komen ook uit op de Schoolstraat bij gebouw De Prince. Degenen, die de situatie kennen, weten hoe krap het hier is. Het verkeer komt uit op de Wilhelminasingel, ook een ‘fijne’ situatie. Ouderen, die vanaf Het (Nieuwe) Bastion komen, lopen veelal via de Schoolstraat naar het centrum. Dat wordt oppassen geblazen. Dat geldt overigens ook voor fietsers en andere weggebruikers.

En zie je het al voor je? Zit je lekker op het terras bij het café of de snackbar, scheurt er een auto vlak langs je stoel of tafel langs.

Snelle boodschap?

Mensen zouden op de circa vijf parkeerplaatsen die er in de Friesestraat komen hun auto kunnen parkeren voor een snelle boodschap. Dat zou misschien nieuwe winkels trekken. Met zo’n vijf parkeerplaatsen? Terwijl het parkeerdek van de Gansehof nabij is.

Een snelle boodschap? Ik denk, dat de winkels, die er nu nog zitten niet blij zijn met een snelle boodschap. Naar één van de kappers, het café, Music & More, Scapino of de snackbar en nog enkele winkels? En wat is een snelle boodschap? Hoe lang mag de auto er geparkeerd staan? Je mag er wel een handhaver bijzetten, want voor je het weet staan die paar auto’s er heel lang.

Verder is er weer zo’n polderbeslissing gemaakt: alleen tijdens openingsuren van de winkels is de weg open, op andere tijden worden paaltjes geplaatst. Daar hebben de snackbar en het café in ieder geval niets aan, want veel klanten komen na die tijd. En bij cafébezoek is het overigens aan te raden op de fiets of lopend te komen als alcoholhoudende drank wordt genuttigd.

Aan de Holwertzijde is een P + R ingericht. Zo kunnen bezoekers via de fraaie tunnel en straks het heringerichte Stationsplein de Friesestraat in. Daarvoor komt er een duidelijke overgang met zebrapad naar het centrumgebied, waar zij vervolgens op autoverkeer stuiten. Want: wie de eerste keer geen vrije parkeerplaats vindt, gaat misschien wel rondjes rijden. Die P + R-borden zijn overigens bijzonder snel op allerlei locaties geplaatst, terwijl dat voor het langparkeren op De Pampert na al die jaren nog niet is gelukt.

Verblijfsgebied

Ik zou kiezen voor een fraai verblijfsgebied net als in de rest van de Friesestraat, waar ondernemers -dat denk ik althans- veel meer aan hebben. Er is reeds gekozen voor veel groen. En hoe mooi zou het zijn als ondernemers in de Gansehof de panden aan de zijde van de Friesestraat bezetten? Het deel waar Lidl eerst was, staat bijna geheel leeg. Dat zie je nu niet, omdat er een wand is aangebracht. Ja, ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is.

Compacter centrum

Er wordt al jaren gepleit voor een compacter centrum, maar wat komt daarvan terecht? De situatie aan de Bentheimerstraat blijft zoals die nu is. Eerst zouden het autoverkeer vanaf de Bentheimerstraat kunnen doorrijden naar de kruising met de Rijnsestraat/Tuinstraat, maar daarvan wordt afgezien. Ook op deze kruising is de situatie bijzonder krap.

Ruim tweehonderd handtekeningen

Inmiddels heeft de gemeente meer dan tweehonderd handtekeningen tegen auto’s in een deel van de Friesestraat mogen ontvangen van zowel aan- en omwonenden als ondernemers. Daartoe behoren ook ondernemers in een ander deel van de straat.

Onderzoekje

Zoals ik net al schreef, verwijsborden naar het langparkeren op De Pampert ontbreken nog steeds. Nog voor de coronacrisis heb ik mijn eigen onderzoekje gedaan en heb eens bekeken hoe het zit met parkeren op de Weeshuisweide. Een deel van deze parkeerplaats behoort tot de blauwe zone voor maximaal twee uur parkeren. De andere helft is vrij parkeren. Ik ben op diverse tijdstippen gaan kijken wat blijkt?

De parkeerplaatsen zijn en blijven bezet door voortdurend dezelfde auto’s van acht uur ‘s morgens tot circa vijf uur ‘s middags. Ook achter zorgcentrum Aleida Kramer wordt veel geparkeerd, zo heb ik waargenomen. Het plein bij de hervormde kerk is eveneens zeer in trek. Blijkbaar is De Pampert te ver voor deze langparkeerders. Ik zou zeggen: zo’n wandelingetje van bijna 400 meter is hartstikke goed na een dag binnen zitten. Zo blijven parkeerplaatsen bezet, die voor het winkelend publiek bestemd zijn. Een kwalijke zaak, dat een bepaalde groep dat verhindert.

En wat als de parkeerplaatsen op de Weeshuisweide en de Markt verdwijnen? Waar moeten die langparkeerders dan naar toe? Ze vinden er vast weer wat op.