Bron: Samen Dalen; auteur: Linette Martens (geplaatst met toestemming).

Dalen – In zijn tweede hbo-jaar van de studie Agrotechniek & Management aan Aeres Hogeschool in Dronten zag de jonge Han Hilbrands (inmiddels 27) uit Dalen een tv-commercial waarin een boer, zittend aan de keukentafel met een kop koffie in de hand, zijn tractor uit de schuur ziet rijden richting het land. Han had toen al het idee dat dit zeker de toekomst was: zelfrijdende machines. Samen met studiegenoot Jeroen Wolters werden al grapjes gemaakt over een eigen bedrijf om dat te realiseren. Het idee bleef sluimeren. Han zet nu autonoom rijdende tractoren en machines in bij akkerbouwers door heel Nederland.

“Jeroen en ik deden mee aan een hackaton in Twente, een ontwerpwedstrijd voor de beste en meest innovatieve oplossingen voor strategische vraagstukken. Wij lieten onze ideeën zien over hoe autonoom rijdende machines met alle bijbehorende technieken uiteindelijk konden zorgen voor een verbetering van de grondkwaliteit. Wij wonnen deze hackaton en daarmee 200 euro. Ons startkapitaal, haha!”

“Voordat ik een half jaar naar Australië ging, hebben we bij de Kamer van Koophandel ons bedrijf Smart Agro Technology ingeschreven. Vanuit Australië kon ik via de computer al dingen regelen. Jeroen was in Groningen gestart en het was in het begin vooral veel oriënteren op nieuwe technieken.”

Minder spuiten

Hadden Han en Jeroen eerst het idee om zelf machines aan te schaffen en als loonbedrijf verder te gaan, is dit door een tegenvaller met een fabrikant niet gelukt. “Toen kwamen wij in contact met een Zwitsers bedrijf dat een veldspuit levert die met camera’s het verschil kan zien tussen het gewas en het ongewenste onkruid en heel gericht bestrijdingsmiddelen kan spuiten, alléén op die ongewenste opslag. Het gaat dan om de opslag tussen de aardappelen, uien en bieten.

Dit betekent dus minder spuiten met bestrijdingsmiddelen, het gewas wordt niet bespoten en blijft goed doorgroeien en hierdoor is het minder milieubelastend voor de bodem.” De machine leert steeds meer planten herkennen. Terwijl de machine over het land rijdt, wordt er iedere 1000 seconden een foto gemaakt en toegevoegd aan het algoritme. “Zo leert de machine dus steeds meer planten herkennen en weet hij precies wanneer en waarop gespoten moet worden.”

Nieuwe naam: Doorgrond

Han en Jeroen hadden het idee dat Smart Agro Technology een wat te lange en te moeilijke naam was voor de Nederlandse markt. “Wij staan voor het verbeteren van de kwaliteit van de grond en dat doen we door de grond te doorgronden. Zo is Doorgrond ontstaan. Inmiddels zijn er vier medewerkers en komen er nog twee medewerkers en twee stagiairs bij.

Han: “Jeroen Wolters doet het strategisch business development; hij houdt zich bezig met de lange termijn. Jorick Lambers is van de marketing en houdt de socialemedia bij: Facebook, Instagram en TikTok. Ik doe de dagelijkse zaken, de backoffice en het financiële deel. Jacob Zijlma is net gestart bij Doorgrond en is productmanager van de spotsprayer.”

Hoe staat Doorgrond er over tien jaar bij? “Dan is er meer autonomie op het land. Dan heeft 25 procent van de akkerbouwers een autonoom systeem. Dan kunnen wij naast opslag ook ziektes herkennen in de aardappelen en uien door cameratechniek. De camera herkent het virus of de schimmel en de machine reageert daar op. Die ontwikkeling willen wij graag gaan doen.”

Foto: v.l.n.r. staand Jacob Zijlma, Han Hilbrands, Gerben Verstraten, Bas te Velde en Nard Verbakel; zittend Jorick Lambers en Jeroen Wolters.

Het complete artikel is te lezen via deze link.