Coevorden – De raadscommissie van dinsdagavond stond voor een groot deel in het teken van de plannen Markt-Haven. Het ging daarbij met name om het parkeren. De Markt speelde daarin een hoofdrol waar het aantal parkeerplaatsen wordt teruggebracht van 93 naar 19. Overigens wordt al sinds 2009 gesproken over parkeerplannen en parkeerroutes. Naast de insprekers zaten er heel wat ondernemers op de publieke tribune.

Door herinrichting en uitbreiding van de parkeerplaats aan de Oostersingel, Duivelshoek geheten naar een vroegere bierbrouwerij op die plek, komen er 52 parkeerplaatsen bij. Dat werd reeds op 2 februari 2022 vastgesteld, het lijkt er nu van te gaan komen. De parkeerplaatsen op de Markt worden gehandhaafd tot dit parkeerterrein klaar is.

Bedolven onder reacties

“We zijn”, aldus voorzitter Roeland Hup van zowel het centrummanagement als de Coevorder Handelsvereniging, “bedolven onder de reacties. Het parkeerdek van de Gansehof is moeilijk te bereiken, de Molenbelt staat voortdurend vol en dat terwijl het parkeren aan de Weeshuisweide al is verdwenen.” Hup vervolgde: “De zorgen van ondernemers zijn groot. Als parkeren niet lukt, blijven klanten weg en zonder hen is er geen inkomen voor de ondernemers. Wij willen voldoende parkeerplaatsen voor consumenten, zowel inwoners als toeristen.”

De stuurgroep in het centrum, waarvan Hup ook deel uitmaakt, heeft voorlopig ‘ja’ gezegd tegen de plannen. “Maar”, liet Hup weten, “wij vinden nog steeds dat de parkeerplaatsen op de Markt moeten blijven. Dat punt blijft zorgelijk. Wij willen daarnaast een herijking van parkeerplaatsen en een goede bewegwijzering naar de parkeerterreinen.”

Negatieve uitingen

Ook Lianne Fonville, eigenaar van kapsalon Mooi op de hoek van de Weeshuisstraat en Rikkerstraat, uitte behoorlijk wat kritiek. “Vanuit de kapsalon kijken we uit op een mooie tuin, maar dat heeft ook een nadeel voor de stad. Het ontbreken van een parkeerroute brengt klachten met zich mee. Bezoekers rijden door de Weeshuisstraat en keren dan bij mij voor de deur of zij rijden door en moeten vervolgens achterwaarts terug. Dagelijks hoor ik negatieve reacties als ‘Het is onduidelijk, je moet te ver weg parkeren voor een bezoek aan de kapper of een boodschap’. Veel mensen durven het parkeerdek van de Gansehof niet op.”

Lianne noemde dat echt een groot probleem. “Het is voor velen een reden om door te rijden naar Dalen, Emmen of Klazienaveen. Ik maak mij zorgen hoe Coevorden zich op de kaart zet. Ik nodig jullie graag uit in mijn kapsalon om te horen wat mijn klanten zeggen. Kijk niet alleen naar de cijfers van onderzoeken”, was haar oproep.

Teruglopende omzet

Ook Harm Jan Veenstra van de ReadShop op de hoek van dezelfde Rikkerstraat en de Friesestraat liet van zich horen. “Het wordt best mooi en groen. Er bloeit veel en het bruist, daar ben ik trots op. Maar als ondernemer stuur ik ook op cijfers. Vorig jaar werden 19 procent minder pakjes van PostNL gebracht en gehaald en dit jaar is dat zelfs al 25 procent. De klanten zoeken een andere locatie en dat betekent, dat die mensen ook geen boeken of kaarten meer bij mij kopen. Daar maak ik mij zorgen om.” Hij pleitte dan ook voor herziening van de plannen op de Markt nu de dichtstbijzijnde parkeerplaats achter zijn winkel aan de Weeshuisweide verdwenen is.

Johan Dorgelo sprak in namens Wolters Juweliers en ook hij repte over de omzetdaling. “Veel mensen komen hier snel langs voor reparaties of nieuwe batterijtjes. Als er geen parkeergelegenheid in de buurt is, gaat het al snel om een verlies van 60.000 euro omzet per jaar. Daar hebben ook andere bedrijven mee te maken. Klanten uit de dorpen kiezen er nu voor om naar andere plaatsen te gaan. Dat plaatje wordt niet overzien, er wordt voorbijgegaan aan de ondernemers.”

Vreemde procedure

Architect Johan Kranenborg beoordeelde de procedure als “vreemd”. “Dit plan heeft niets te maken met het wensbeeld. De raad heeft destijds de plannen in het wensbeeld onderstreept met het uitgraven van de haven.” Hierbij zou de situatie van voor de jaren vijftig worden hersteld. “Mijn idee van een betonbak op de Weeshuisweide voor het terugbrengen van het water staat nu opeens op de plek van de haven. Daar zijn en worden appartementen gebouwd en dan heb je straks krijsende kinderen voor de deur. De haven is cultuurhistorie die bij Coevorden hoort. Met deze plannen doen we onszelf tekort.”

Stofwolken en uitlaatgassen

Kranenborg pleitte voor de uitvoering van de Markt en Haven met de invulling van het citadelpunt als één geheel om dat op elkaar af te stemmen. “De terrassen op de Markt zijn zuid- en zuidwestgericht, dus richting de zon. Je kunt er op goed meubilair zitten en dat is niet geval bij het pierenbadje met betonnen trappen. Je hebt bij die waterbak heerlijke stofwolken en uitlaatgassen om je heen door langsrijdend autoverkeer. De auto’s moeten immers via de Markt doorrijden naar de parkeerplaats aan de Oostersingel terwijl kinderen spontaan de weg op kunnen vliegen.”

Daarna was het de beurt aan de raadsleden om vragen te stellen aan de insprekers. Floris Vulto van de VVD trapte af en vroeg aan Kranenborg wat de grootste misslag zou zijn als de raad akkoord gaat met de plannen. Het antwoord van Kranenborg: met het terugbrengen van een bastion met rondom water scoor je bij de bezoekers, niet met een pierenbadje. Straks is de Markt leeg en mensen pikken geen terrasje meer op de Markt. Dat ben je allemaal kwijt.”

“Veel succes”

Sandra Katerberg van het CDA vroeg aan Lianne Fonville waar haar medewerkers parkeren. “Ik heb mijn personeel gevraagd”, aldus Lianne, “om boven de Gansehof te parkeren. De Molenbelt staat al vol voor de openingstijden van de winkels.”

Roeland Hup haakte daarop in: “De ambtenaren zijn gevraagd om op De Pampert te parkeren en niet op plaatsen van de consument.” Wethouder Erik Holties liet weten, dat daarvoor regelmatig aandacht wordt gevraagd van de ambtenaren. Hup vervolgde: “Op een avond als deze staat de Markt vol, ik wens u volgend jaar veel succes met parkeren.” Tijdens de schorsing van de vergadering duidde hij er verder op, dat de parkeerplaatsen boven de Gansehof en bij de Stadskerk private locaties zijn.

Blauwe zone

Michel Blanken van de PvdA vroeg Hup of de onlangs uitgebreide parkeerplaats op de Molenbelt gevuld is met bezoekers, “dus niet met bijvoorbeeld ondernemers en ambtenaren.” Hup was duidelijk: “De plaatsen zijn bestemd voor consumenten, maar toch parkeren er nog steeds ondernemers en hun medewerkers. Bovendien maken bezoekers aan Basis Fit er gebruik van.” Blanken vroeg zich af of er een blauwe zone voor maximaal twee uur parkeren kan worden ingesteld. Overigens was dat vorig jaar maart al de bedoeling, maar daarvan is afgeweken. Hup liet weten dat de stenen er al liggen. “Die kunnen morgen omgedraaid worden.”

Markthal

Vulto vroeg zich nog af of de kosten van de markthal zijn meegenomen in de voorliggende begroting van ruim 5,6 miljoen euro. Dat bleek niet het geval. Sandra Katerberg stelde de vraag wat een markthal toevoegt. Volgens wethouder Holties kan de markthal gebruikt worden voor evenementen en dienen als een podium. Sandra Katerberg stelde daarop de vraag: “Als die markthal er niet komt, zijn er dan nog mogelijkheden voor extra parkeerplaatsen? Bovendien: hoeveel kosten zijn gemoeid met weer een nieuw kunstwerk?” Ook vroeg zij naar de samenhang tussen de huidige plannen en het citadelpunt.

De complete stukken bij dit punt en de inspraakreacties zijn hier in te zien.

Foto: Google Maps.

 

Zie ook:

Plannen Markt en Haven gepresenteerd