Dalerveen – Vernieuwend en uitdagend onderwijs zorgde ervoor dat de Stidalschool in Dalerveen de laatste jaren een enorme groei doormaakte. Dit schooljaar zijn er weer nieuwe stappen gezet op het gebied van thematisch en ervaringsgericht werken.
“We werken zowel in de groepen 1 tot en met 3 als de groepen 4 tot en met 8 met thema’s. Het zijn er vijf per schooljaar”, vertelt leerkracht Inge Kiers. “De vakken rekenen en taal worden hierin geïntegreerd. Daar zijn we dit schooljaar mee gestart en we breiden dit steeds verder uit. We vinden het belangrijk dat de kinderen een onderzoekende leerhouding krijgen. Ze gaan naast het theoretische deel dan ook vooral zelf op onderzoek uit, zodat ze het zelf ervaren.”
Alle leeftijdsgroepen zitten op de Stidalschool door elkaar. “Natuurlijk was dat ook voor ons een uitdaging. Het werkt nu echter prima. We zorgen dat onze manier van lesgeven dusdanig is, dat we aan alle niveaus tegemoet komen. Met groepjes zorgen we er altijd voor dat er een ouder kind bij een jonger kind is ingedeeld, zodat zij elkaar goed aanvullen. Hierdoor leren ze van elkaar en het zorgt voor meer respect en betrokkenheid richting elkaar.”
De thema’s zijn vaak gekoppeld aan burgerschap of andere maatschappelijke thema’s. Voorbeelden hiervan zijn duurzaamheid of gezond leven. “We hebben regelmatig gastdocenten. Zo is op dit moment de buurtsportcoach actief betrokken bij het thema gezond leven.”
De omgeving en inrichting van de school dragen volgens Inge Kiers ook bij aan een prettig leerklimaat. “We wonen op het platteland en hebben hier op school prachtige faciliteiten. Zo hebben we een natuurlijk en uitdagend schoolplein. Binnen beschikken we over een mooi leerplein. Het biedt heel veel mogelijkheden om ervaringsgericht te werken. Daarnaast blijven we dichtbij de leefomgeving van de kinderen en dat is heel belangrijk.”
Foto’s: Gerjo Stegeman/Onderwijsstichting Arcade.