Vanwege de lockdown worden massaal online bestellingen gedaan. Cybercriminelen spelen hierop in en sturen nepberichten over bezorging van pakketjes om bankgegevens te achterhalen.

De politie waarschuwt hiervoor: Je ontvangt een sms-bericht of mail over een pakketje dat naar je onderweg is. De kans is groot dat je inderdaad op een pakketje zit te wachten. Maar let op, het kan om phishing gaan.

Het bericht lijkt dan afkomstig van bekende pakketbezorgdiensten. Vaak staat er in het bericht dat je invoerkosten of verzendkosten moet betalen en dat pas daarna het pakketje wordt bezorgd. Vervolgens lokken de criminelen je via een link naar een nepwebsite en halen op die manier geld van je bankrekening.

Klik niet op een link, want die klopt niet. PostNL of DHL benaderen klanten nooit via een sms. Als criminelen je via de mail benaderen: check het mailadres, daar kun je het vaak ook aan zien. De mailadressen lijken op de echte, maar eindigen niet op .nl, maar bijvoorbeeld PostNL.eu, DHL.org. Dat zijn signalen dat het niet in orde is.

Klik je toch op de link, dan kunnen de criminelen bij je bankgegevens en halen ze je bankrekening leeg. Veel mensen schamen zich en durven geen aangifte te doen. Dan wordt het voor de politie wel erg lastig om het criminele netwerk in kaart te brengen en het probleem aan te pakken. Doe daarom altijd aangifte bij de politie.