Regio – Afgelopen week heeft de Politie Coevorden weer een aantal aangiftes opgenomen van bankhelpdeskfraude.
De politie hoort vaak, dat het verhaal vande oplichters erg realistisch klonk en dat de oplichters heel erg op het gevoel van de vooral oudere slachtoffers inspelen.
De oplichter belt in de meeste gevallen met een vals nummer naar het slachtoffer. Door een truc lijkt het in het scherm van de telefoon van het slachtoffer alsof zijn/haar bank belt (spoofing).
Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat er bijvoorbeeld verdachte activiteiten op de bankrekening plaatsvinden. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen en geld veilig te stellen op zogenaamde kluisrekeningen.
Ook zijn er gevallen bekend waarin de besturing van de computer wordt overgenomen door het downloaden van bepaalde software of komt een ‘medewerker van de bank’ de pinpas thuis ophalen.
Vooral ouderen zijn slachtoffer van deze vorm van oplichting. Zij hebben vanouds een groot vertrouwen in de bank en zijn digitaal minder vaardig. Wie benaderd wordt: bel zelf de bank om het te verifiëren.
Zie ook deze link op de Facebookpagina van de Politie Coevorden.