Coevorden – ‘The Masked voorlezer’ is het nieuwste leesproject op de Parkschool in Coevorden. “We bevorderen hiermee de leesmotivatie en laten zien dat we staan voor goed leesonderwijs”, aldus leerkracht Niske Hans die vol passie vertelt over het succes van het leesonderwijs op basisschool Parkschool uit Coevorden.

The Masked voorlezer

Vanaf deze week komt er iedere dag een filmpje in de SchoolApp en op de website van de school, waarin een leerkracht van de school met een masker op voorleest. Het is de bedoeling dat dit als gezin wordt bekeken. Daarna kan samen worden geraden welke leerkracht in het filmpje achter het masker zit. De spanning wordt gedurende de week opgevoerd, want het allerlaatste filmpje bevat allerlei hints. “We proberen hiermee een gezinsactiviteit aan te bieden, zodat er tijdens de lockdown ook tijd is voor gezelligheid met elkaar”, vertelt Niske Hans.

Samenwerking bibliotheek Coevorden

De bibliotheek biedt basisscholen allerlei activiteiten aan op het gebied van lezen en digitale geletterdheid. Voor iedere leeftijd is er iets geschiktst. Ook op de Parkschool maken ze hiervan graag gebruik. “De Parkschool biedt in elke groep leesbevorderingsprojecten aan in samenwerking met de bibliotheek. Elke klas heeft een ruim aanbod leesboeken, strips, tijdschriften en elke week komt de Kidsweek binnen”, vervolgt Niske Hans haar verhaal.

Aanbod nieuwe boeken

Het aanbod van boeken is volgens de school van groot belang. Daarnaast vindt het team van de school dat zij een voorbeeld is voor kinderen. “Door te laten merken dat lezen leuk kan zijn, dat het belangrijk is en dat het je kennis van de wereld vergroot, denken wij de leesmotivatie van de kinderen te vergroten.” Ook is daarbij het aanbod van nieuwe boeken van groot belang.

“Onlangs mocht elke jaargroep nieuwe boeken uitkiezen bij Readshop Coevorden”, vertelt Niske. “Wij lezen voor uit allerlei oude bekende boeken en uit nieuw verschenen titels. Hiermee proberen wij ook te laten zien dat boeken die er soms minder aantrekkelijk uitzien, heel mooie verhalen bevatten. De leerkrachten proberen de kinderen te enthousiasmeren om veel te lezen.”

Lezen tijdens lockdown

Ook tijdens de huidige lockdown heeft de Parkschool haar uiterste best gedaan om het lezen bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. “We hebben online meegedaan aan de ‘Nationale Voorleesdagen’, maar daarnaast komen kinderen ook op school om boeken te ruilen.” Verder verspreiden de leerkrachten de nieuwsbrief van de bibliotheek in Coevorden en hebben zij nu het nieuwe voorleesproject ‘The Masked voorlezer’ onder de aandacht gebracht.

Tekst en afbeelding: Corine Kuper, Parkschool.