Coevorden/regio – De ontwikkeling van het spoor voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim is een stap verder. De provincie Drenthe en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de financiering van het spoorproject aan de Nederlandse zijde van de grens rond. In totaal gaat het om een bijdrage van 27,8 miljoen euro voor de werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Ook moet rekening gehouden worden met een structurele bijdrage van 500.000 euro per jaar voor de exploitatie van de passagierstrein Coevorden-Bentheim. De financiering van het project Emmen-Rheine wordt naar verwachting 3 april 2024 voorgelegd aan Provinciale Staten ter besluitvorming. Het totale project kost ongeveer 65 miljoen euro, waarvan dus bijna 30 miljoen aan Nederlandse zijde gefinancierd wordt. De provincie Drenthe levert hieraan een bijdrage van ruim 10 miljoen euro.

Extra perron in Coevorden

Sinds 2018 werken de betrokken partijen samen aan de plannen om het spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim geschikt te maken voor reizigers. Dit heeft geleid tot de ondertekening van een intentieovereenkomst tussen de Nederlandse en Duitse partijen in 2022. Doel is dat de rechtstreekse verbinding van Coevorden naar Bentheim in 2026 klaar is en dat er elk uur een trein rijdt. De grootste aanpassing zal te zien zijn op het station in Coevorden. Daar komt er een perron bij.

Dankzij deze nieuwe verbinding stoppen vanaf 2026 internationale treinen in Coevorden en kunnen reizigers in plaats van vliegen kiezen voor een duurzamer alternatief binnen Europa. Via de Vechtdallijn Emmen-Coevorden-Zwolle kan er straks in Coevorden overgestapt worden op de Duitse trein naar Emlichheim, Nordhorn, Bad Bentheim, Rheine en vice versa. Met dit project wordt ook geïnvesteerd in de robuustheid van de dienstregeling Zwolle-Emmen.

Uitwerking plannen

De komende periode werken partijen de plannen verder uit, zodat de noodzakelijke maatregelen aan Nederlandse en Duitse zijde kunnen worden aanbesteed. Het plan om een personentrein te laten rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim is fase 0 van de Nedersaksenlijn. Deze lijn vormt hiermee de letterlijke verbinding met Nedersaksen. Fase 1 wordt gevormd door de reactivering van Veendam-Stadskanaal en fase 2 Stadskanaal-Emmen. Guido Rink, wethouder Economische Zaken gemeente Emmen: “Deze lijn vormt hiermee de letterlijke verbinding met Nedersaksen. Goede bereikbaarheid en grensoverschrijdende spoorverbindingen dragen bij aan een aantrekkelijk woon- en leefgebied en een sterke innovatieve regio.”

Mooie stap

Gedeputeerde Henk Jumelet, provincie Drenthe: “Ik woon zelf vlakbij Duitsland en het valt me op dat niet alleen inwoners, maar ook ondernemers, toeristen en de onderwijssector behoefte hebben aan een goede treinverbinding. Het is een hele uitdaging om met het openbaar vervoer de grens over te steken voor werk, studie, familie of vrije tijd. Met de nieuwe passagiersverbinding maken we wonen, werken en voorzieningen in de grensregio toegankelijker, een mooie stap naar de realisatie van de Nedersaksenlijn.”

Motie raad Coevorden was startschot

Jeroen Huizing, wethouder gemeente Coevorden: “De motie van de gemeenteraad Coevorden in 2011 was het startschot om ons in Drenthe in te zetten voor de realisatie van deze treinverbinding. Het is geweldig om te zien dat dit nu werkelijkheid wordt vanwege het grote belang voor iedereen die woont en werkt in de grensregio.”

Grens geen belemmering

Staatssecretaris Vivianne Heijnen, Infrastructuur en Waterstaat: “Als je in een grensregio woont, dan wil je niet dat de grens een belemmering vormt. Je wil net zo makkelijk boodschappen doen, naar een opleiding kunnen gaan of familie of vrienden bezoeken aan de Duitse kant van de grens als in de buurgemeenten in Nederland.”

Aanvraag in Duitsland

Door de Duitse partijen Nedersachsen, Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), Landkreis Grafschaft en Bentheimer Eisenbahn is een aanvraag gedaan in Berlijn voor 37 miljoen euro. Nu het Nederlandse deel van de financiering rond is, is het de verwachting dat aan Duitse zijde ook groen licht wordt gegeven voor de financiering. Bij de uitvoering van het project wordt samengewerkt met de gemeenten langs de lijn: Coevorden, Emmen, Samtgemeinde Emlichheim, Samtgemeinde Neuenhaus, Samtgemeinde Schüttorf en de steden Nordhorn en Bad Bentheim.

Meer informatie over het project is te lezen via deze link.