Steenwijksmoer – Vandaag hebben de leerlingen van basisschool St. Theresia in Steenwijksmoer honderd nieuwe boeken ontvangen voor de schoolbibliotheek. Bijzonder is dat het gaat om titels die door de leerlingen zelf zijn aangedragen. De extra leesboeken voor de schoolbibliotheek zijn mogelijk dankzij een bijdrage vanuit de NPO-gelden (Nationaal Programma Onderwijs).

De NPO-gelden zijn beschikbaar gesteld door de landelijke overheid met als doel om achterstanden als gevolg van corona in te halen. Het kan gaan om leerachterstanden, maar ook om bijvoorbeeld achterstanden op sociaal-emotioneel gebied. Daarnaast wordt ingezet op preventie en het voorkomen van (meer) achterstanden.

De school in Steenwijksmoer maakt gebruik van de Bibliotheek op School. Dat betekent dat er een bibliotheek in de school aanwezig is en een educatiemedewerker (Lieke Schonewille) van de bibliotheek gekoppeld is aan de school die activiteiten in de lessen organiseert om het lezen te bevorderen. De collecties in de schoolbibliotheek zijn afgestemd op het aantal leerlingen. Vaak waren er van populaire leesboeken, zoals ‘Het leven van een loser’, maar een paar delen beschikbaar”, legt Gerry Berends, educatieadviseur van Biblionet Drenthe waarbij Bibliotheek Coevorden is aangesloten, uit. Dankzij de NPO-gelden is daarin nu verandering gekomen.

Strijd tegen laaggeletterdheid

De afgelopen weken was het een drukte van belang bij de bibliotheek in Coevorden. De bestellingen druppelden binnen waarna alle boeken per school moesten worden gesorteerd en worden ingevoerd in het systeem, zodat te volgen is hoe vaak een boek wordt uitgeleend. “Zo kunnen we straks onder meer zien of kinderen na de coronaperiode daadwerkelijk meer zijn gaan lezen”, aldus Gerry Berends. De educatieadviseur is blij met dit initiatief. “Lezen helpt in de strijd tegen laaggeletterdheid. In de gemeente Coevorden is 14 procent van de inwoners vanaf 25 jaar laaggeletterd. Hoe mooi zou het zijn als die cirkel doorbroken kan worden. Maar het gaat natuurlijk ook om het leesplezier dat kinderen eraan beleven.”