Coevorden – Sinds februari bieden medewerkers van de gemeente Coevorden hulp aan ouders die door de kinderopvangtoeslagaffaire in de problemen zijn gekomen. De fouten bij de Belastingdienst raakte ook inwoners van de gemeente Coevorden. Tien huishoudens worden op dit moment door de medewerkers van de gemeente begeleid.
Coördinator Rosanne Bruinsma: “Wij krijgen lijsten van de Belastingdienst met daarop huishoudens die mogelijk gedupeerd zijn. Wij hebben 58 huishoudens benaderd. Daarvan hebben wij met 46 huishoudens telefonisch contact gehad. Wij hebben goede en open gesprekken gevoerd over wonen, kinderen, gezondheid, werk/dagbesteding en financiën. Dit werd zeer gewaardeerd. Van de overige twaalf huishoudens waren geen telefoonnummers bekend. Die hebben wij aangeschreven. Tot nu toe maken tien huishoudens gebruik van onze hulpverlening.”
Twee consulenten van het sociaal domein houden zich bezig met de toeslagenaffaire. Zij begeleiden ook de tien huishoudens. Dat kan bijvoorbeeld met hulp bij het verstrekken van voorzieningen, contacten onderhouden met advocaten, als tussenpersoon fungeren voor de Belastingdienst, het contact onderhouden met schuldeisers of het aanvragen van een ‘pauzeknop’. Consulent Sociaal Domein Debbie de Grote: “Zo hebben wij een huishouden geholpen aan een woning en hebben wij laptops, een goed bed en een elektrische fiets aan kinderen verstrekt. Al deze gemaakte kosten kunnen wij terugvragen aan de Belastingdienst.’
Kindregeling
De Belastingdienst is bezig met het opzetten van een kindregeling. Doel is ondersteuning aan kinderen en jongeren die door de problemen met de kinderopvangtoeslag zijn geraakt. Zodra de regeling duidelijk is, wordt deze voorgesteld aan de Tweede Kamer en kan er uiteindelijk over worden gegaan naar de uitvoering.
Wie vragen heeft over de Toeslagenaffaire kan bellen naar 14 0524 of mailen naar hulptoeslagaffaire@coevorden.nl. De informatie is ook te vinden op www.coevorden.nl/hulp-toeslagaffaire.