Coevorden – René van Groningen uit Coevorden wil zijn hart luchten over de huidige gang van zaken in het centrum. “Ik woon nu zo’n 22 jaar aan de Wilhelminasingel en het is hier een bende”, zo vindt hij. Ook laat hij zijn licht op de situatie schijnen als vrachtwagenchauffeur.
Het wordt er niet beter op
Hij heeft diverse ervaringen opgedaan en heeft zich behoorlijk verdiept in de situatie. Hij wil graag zijn verhaal doen. “Nu er straks ook nog verkeer uit de Schoolstraat komt, wordt het er niet beter op.” “Toen we destijds ons huis kochten, werden wij erop geattendeerd dat er plannen ter inzage lagen in de bibliotheek. Die plannen heb ik bekeken: de Wilhelminasingel zou een doodlopende straat worden en de weg zou worden verlegd vanaf de rotonde tussen de flat en het spoor of het zou een woonerf worden met parkeerhavens en veel groen. Er wonen hier mensen met beperkingen en veel ouderen, dus vooral voor hen zou dat geweldig zijn. Maar helaas, 22 jaar later is er nog niks veranderd. Er wordt hier hard gereden en de parkeerruimte neemt af terwijl er meer auto’s komen.
Andere plannen
Overigens bestond in 2011 nog steeds het plan om de Wilhelminasingel te verleggen, maar in 2012 werd duidelijk dat dat niet zou gebeuren. Wel zou de Wilhelminasingel moeten veranderen in een verkeersluw gebied waar het prettig is om te wandelen en te fietsen, met bankjes om elkaar te ontmoeten en voldoende bomen en andere beplanting. De verkeersfunctie zou er ondergeschikt worden. Hoe anders zijn nu de plannen. “De bewoners van de Krimweg en Wilhelminasingel is destijds dubbelglas beloofd. Aan de Krimweg is dat gebeurd, maar hier niet. Ik heb nu wel dubbelglas in mijn woning om het geluid te dempen.”
Laden en lossen
Als vrachtwagenchauffeur baart het hem zorgen wat er in de Friesestraat-Noord gebeurt. “Het indraaien vanaf de rotonde naar de Friesestraat lukt wel, je kunt een deel van de rotonde gebruiken. Het rijgedeelte wordt echter smal. Als chauffeurs moeten laden en lossen, moeten de vrachtwagens midden op het deel van de rijbaan blijven staan. Dat betekent, dat iedereen moet wachten. Als je vervolgens doorrijdt en je ziet verderop in de Friesestraat dat auto’s staan te laden en te lossen, gaan vrachtwagenchauffeurs echt wel door de Schoolstraat.”
Aanvullend zegt hij: “Veel ouderen van Het Bastion en de Sallandsestraat maken gebruik van de Schoolstraat om naar het centrum te gaan. Bovendien zijn er gebouwen bij gekomen, zoals De Prince in de Schoolstraat en Het Nieuwe Bastion. Het is gevaarlijk om hier te fietsen. Het zou mooi zijn als hier stoplichten komen. Veel mensen stoppen niet bij de zebrapaden”, zo is zijn ervaring.
Als ander heikel punt noemt René de gang van zaken vanaf de Krimweg. “Vrachtwagens mogen vanaf de Krimweg niet het EDS-plein op en zij kunnen niet meer, zoals eerder was, de Parallelweg bij het spoor op. De chauffeurs rijden nu door naar de rotonde en dat betekent nog meer belasting.”
Waarom trekken ze plannen niet door
“In het centrum”, vervolgt Van Groningen, “zijn de straten al diverse malen opgebroken geweest en zijn de Van Heutsz- en Van der Lelysingel prachtig opgeknapt. De Wilhelminasingel, en ook de Stationsstraat, zijn nog steeds hetzelfde. Waarom trekken ze de plannen niet door naar deze straten”, vraagt René zich af.
Parkeren
Van Groningen stelt, dat mensen zo dicht mogelijk bij de winkels willen parkeren. “Dus ook al zijn er parkeerplaatsen op De Pampert en het EDS-plein, de mensen rijden merkwaardig genoeg toch door om te kijken of het toch iets dichterbij kan terwijl zij daarna de winkelstraten door lopen.”
Foto: René van Groningen: “Het wordt er niet beter op.”