Regio – De gezamenlijke ondernemersorganisaties uit Coevorden, Emmen, Hoogeveen en Meppel dringen in een brief aan hun collega’s in de Duitse grensregio aan op een spoedige start van de volledige verdubbeling van laatste 84 kilometer van de route E233 tussen Hoogeveen en Cloppenburg. De brief moet gezien worden als een Drentse steun in de rug van de Förderverein PRO-E233, de organisatie van ondernemers en overheden die zich in het Emsland en de Landkreis Cloppenburg inzet voor die verdubbeling.

Het belang van de E233 als economische slagader voor het gebied tussen Zwolle en Cloppenburg neemt de komende tijd alleen maar toe, schrijven de Drentse ondernemersorganisaties aan hun Duitse collega’s.

Nieuwe tunnel biedt nieuwe kansen

Die kansen hebben niet alleen te maken met de centrale positie die de gezamenlijke grensregio inneemt tussen de economische kerngebieden Randstad-Holland en Bremen-Hamburg, maar ook met de te verwachten positieve ontwikkeling voor de grensregio waar het gaat om de logistieke bewegingen naar en van Scandinavië, nu de aanleg van de 18 kilometer lange Fehmarnbelt-tunnel tussen het Duitse Puttgarden en het Deense Rødbyhaven is begonnen. Een belangrijke schakel, met aanzienlijke tijdwinst in een geheel obstakelvrije vierbaans verbinding vanuit de regio Drenthe-Emsland naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. De ondernemersorganisaties zien logistieke bedrijven langs het Nederlandse deel van de route hier al op anticiperen door nieuwbouw en uitbreiding van de transportmogelijkheden.

Concurrentie uit het oosten

En er is nog een belangrijk aandachtspunt: Vanuit het Oosten krijgt de grensregio te maken met de effecten van de Nieuwe Zijderoute vanuit China. Een land dat reeds grote belangen heeft in de haven van het Poolse Gdansk en dat de vervoersactiviteiten uit een groot gebied daar ook naar toe zal willen verleggen.

Productie terug naar de regio

Het belang van een zeer spoedige realisatie van een geheel vierbaans E233 ter versterking van de economische positie van de regio Emsland-Drenthe is om nog een reden belangrijk : de ontwikkelingen rond Re-shoring en Near-shoring. Het terughalen van de productie van tal van goederen uit verre landen naar de eigen omgeving, om minder kwetsbaar te worden voor geo-politieke ontwikkelingen en het haperen van logistieke aanvoerlijnen. Re-shoring en Near-shoring zijn ontwikkelingen die een grensstreek vol maakindustrie, Das Land der Machern, Emsland en de Regio van Excellent Vakmanschap, de Dutch TechZone (Zuidoost-Drenthe), nieuwe en extra kansen biedt.

Een Nederlands-Duitse regio precies in het midden van de driehoek Randstad-Holland, de metropoolregio Bremen-Hamburg en de belangrijke economische motor van Duitsland, het Ruhrgebied. En die ligging vraagt om top-infrastructuur, met als belangrijk onderdeel een geheel verdubbelde route Rotterdam-Hamburg-Scandinavië.