Dalen – Center Parcs De Huttenheugte ging eind mei weer open nadat het park medio maart op slot ging. General manager Harry Bakker is een blij mens. Ook de medewerkers en de gasten zijn verheugd, dat het park weer open is. Dat blijkt wel uit het feit, dat op de wisseldagen lange rijen auto’s voor de poort staan.

“De horeca”, zo vertelt Bakker, “moest zondag 15 maart om 18.00 uur sluiten. Center Parcs kon daardoor niet het normale concept en de veiligheid bieden. Ik vond het heel stoer, dat de directie besloot om de parken op slot te gooien.”

Draaiboek

De medewerkers zaten bepaald niet stil. “Er is veel thuisgewerkt en er werden veel zaken voorbereid voor de heropening. Er waren vijftien werkgroepen actief, die alle aspecten bekeken hoe de parken konden worden heropend met inachtneming van de regels. Zo lag er uiteindelijk een draaiboek van maar liefst 236 pagina’s. We hebben bovendien onze medewerkers en gasten steeds op de hoogte gehouden van de gang van zaken.”

Geen ontslagen

Bakker vervolgt: “Er zijn nul ontslagen gevallen. Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat dat niet zou gebeuren. Dat gold ook voor degenen met een tijdelijk contract. En ook de mensen, die nog moesten beginnen, konden bij de opening aan de slag.”

Op De Huttenheugte zijn zo’n 650 personen werkzaam. Van hen zijn er 380 in dienst van De Huttenheugte en is Albron goed vertegenwoordigd met 200 medewerkers. Daarnaast zijn er mensen werkzaam bij de supermarkt van Kalkdijk, de evenementenhal en de buitensport. Dat betekent, dat De Huttenheugte veruit de grootste werkgever in Dalen en directe omgeving is.

Goed voorbereid

Door alle werkzaamheden waren De Huttenheugte en alle andere parken, 25 in totaal, goed voorbereid. “Dat gold zeker ook voor de horeca. Onze gasten zijn dan ook zeer tevreden. Het zwembad en de winkels zijn open en ook de horeca draait volop. Wel is het verdere aanbod wat beperkt, dat geldt bijvoorbeeld voor het entertainment.” Voor het zwembad wordt gewerkt met een tijdlimiet van twee uur. De gasten vinden dat niet erg. De laatste informatie staat steeds op de website van Center Parcs.

“We hebben continu mensen rondlopen, die onze gasten behulpzaam zijn bij vragen”, vertelt Bakker. “We hebben overal aanwijzingen aangebracht, zodat het duidelijk is voor onze gasten.”

Nog geen dagrecreatie

Momenteel is er nog geen sprake van dagrecreatie, zo staat op de website www.dagjehuttenheugte.nl. Center Parcs focust zich nu specifiek op het zo goed en veilig mogelijk aanbieden van het vakantieverblijf. De ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd om straks ook weer dagrecreatie te bieden.

Financiële schade

“Natuurlijk hebben we net als andere bedrijven veel inkomsten gemist, zeker door het missen van de voorjaarsvakantie, maar gelukkig is Center Parcs een gezond bedrijf. We zijn in ieder geval blij, dat we er weer kunnen zijn voor onze gasten.”

Verbouwing bungalows

Momenteel is Bakker naast general manager in Dalen interim-manager in Center Parcs Zandvoort. “Daar ben ik nu vier dagen in de week. De verbouwing van het park zit er inmiddels bijna op.”

Hij vertelt, dat de verbouwing van de bungalows op De Huttenheugte voor 2022 op de rol staat. “Alle 655 bungalows worden volledig gestript. Er zijn nu 424 comfortbungalows, 167 premium bungalows en 64 vipbungalows. Het aantal comfortbungalows wordt straks minder. De verdeling wordt iets anders, het aanbod van premium- en vipcottages wordt wat groter. Van een aantal achtpersoonsbungalows maken we twaalfpersoonsbungalows.”

Jubileum

Juist in 2022 bestaat De Huttenheugte al een halve eeuw. “Dan is die verbouwing in dat jaar heel mooi”, vindt Bakker.

Samenwerking Plopsa

Bakker is zeer te spreken over de samenwerking met het naastgelegen Plopsa Indoor. “Vanaf het begin dat Plopsa hier is gevestigd, werken we goed samen en we bieden passe-partouts.”

Green Key

In oktober van het afgelopen jaar kreeg De Huttenheugte het Green Key ‘Goud-’certificaat. Ook de andere parken hebben dit certificaat ontvangen. Hiermee toont Center Parcs aan, dat zij er alles aan doet om het milieu te sparen zonder dat gasten inleveren op comfort en kwaliteit.”

Warme club

Vroeger was Harry Bakker werkzaam in de retail, onder andere bij Super de Boer. Vanuit die ervaring werd hij in 2007 aangenomen bij De Eemhof. Sinds 2011 is hij general manager van Center Parcs De Huttenheugte. “Het is een mooi, internationaal bedrijf. Het is een warme club mensen, die ervoor staat om de gast te bedienen”, besluit Bakker.