Coevorden – Het college van b en w kan een brief verwachten van bewoners van de Looweg, David Krammerstraat en Ballastweg over de plannen voor flexwoningen aan de Looweg. In de brief worden zorgen geuit over de plannen, zaterdagmiddag is de brief ondertekend door een fors aantal bewoners namens zo’n vijftig huishoudens.
Het was 24 oktober: omwonenden namen waar dat er een tafel werd geplaatst op het terrein waar de Aldi was gevestigd. Een aantal personen ondertekende documenten. De bewoners waren verrast en wisten niet wat de bedoeling was. ‘s Avonds kregen de bewoners een brief in de bus waarin de plannen werden uitgelegd. Het bleek te gaan om een intentieverklaring voor de realisering van flexwoningen. Initiatiefnemers zijn Rabo SmartBuilds en Daiwa House Modular Europe. Samen met de gemeente en de eigenaar van de grond is het de bedoeling om flexwoningen te realiseren. De doelgroep bestaat uit woningzoekenden in het middensegment. Zij verdienen teveel voor een sociale huurwoning en te weinig voor aankoop van een huis. De huurprijzen in dit middensegment zijn van 879 tot 1.158 euro voor woningen van 50 tot 70 m2.
Bezwaren bewonerscommissie
Namens de groep bewoners is een commissie gevormd, die de zaken behartigt. “Er was daarna een informatieavond in hotel-restaurant Talens”, aldus voorzitter Francois Brakels. “Daarvoor hadden we een vragenlijst opgesteld. De avond verliep wat anders dan verwacht. Er werden vier plannen gepresenteerd: met 57 woningen met 11 parkeerplaatsen, 47 woningen met 27 parkeerplaatsen, 58 woningen met 11 parkeerplaatsen en 38 flexwoningen met 38 parkeerplaatsen. De bedoeling is dat de woningen 35 jaar blijven staan.”
Dat schoot de bewoners in het verkeerde keelgat. “Wij zijn er zeker niet tegen dat er wat gebeurt”, aldus Jannes Scholten. “Maar niet op deze manier.” Dat bevestigt Jan van der Sleen: “Wij juichen nieuwbouw toe, maar wel op een redelijke manier.” Hij denkt bijvoorbeeld aan kwadrantwoningen, twee-onder-eenkappers en vrijstaande woningen en dan vooral laagbouw.”
Privacy
De plannen gaan nu uit van drie woonlagen met balkonnetjes. “Bewoners kunnen daardoor bij ons in de slaapkamer of in de tuin kijken”, aldus de commissieleden.” De groep bewoners is best groot, laat Britt Smid weten. “Niet alleen bewoners van de Looweg, maar ook van bijvoorbeeld de David Krammerstraat hebben bezwaren. De tuinen grenzen aan het bedoelde gebied.” Met name de bouwhoogte en de impact op de omgeving zijn van belang. “Dat past niet in het straatbeeld”, aldus de commissie.
Britt wijst er bovendien op dat wordt gesproken over een periode van 35 jaar. “En dat kan helemaal niet”, voegt Francois eraan toe. Volgens de Crisis- en Herstelwet is de maximale termijn vijftien jaar.
Verkeer en parkeren
De buurtbewoners maken zich verder zorgen over aspecten als het toenemende verkeer, het aantal parkeerplaatsen en (geluids)overlast. “Bewoners hebben vaak wel één auto en vaak ook wel twee auto’s. Het aantal parkeerplaatsen is absoluut ontoereikend. Zelfs als er 38 flexwoningen komen met 38 parkeerplaatsen. Veel gezinnen hebben al twee auto’s. Bij de andere aantallen woningen kunnen mensen niet op eigen terrein parkeren. “Waar moeten al die mensen parkeren”, vraagt de commissie zich af. “Tijdens de informatieavond is gezegd dat bewoners van maar langs de Looweg, op het terrein van de Jumbo -dat particulier terrein is- of bij de begraafplaats moeten parkeren.” De bewoners vrezen voor het karakter van hun buurt en de waardedaling van hun woningen. “Dit plan met een dergelijke concentratie en schaalgrootte is een recept voor een gebrek aan stabiliteit en continuïteit binnen de buurt. Een constant veranderende bevolking kan het moeilijk maken om sociale banden op te bouwen en een gevoel van een hechte gemeenschap te behouden”, zo schrijven zij in de brief.
Bestemming en vervuiling
Een ander punt is de huidige bestemming. “Het gebied heeft nu een bedrijfsbestemming. Er zou een tijdelijke afwijkende bestemming kunnen worden gehanteerd, maar is 35 jaar tijdelijk?” vraagt Francois zich af. “Voor plannen zou draagvlak moeten zijn, maar dat is er niet in deze buurt.”
Ook een onderwerp is mogelijke vervuiling van de grond. Voorheen waren Auto Litmaath en het bedrijf van Weering er gevestigd. Mogelijk liggen er nog tanks in de grond.
Huurprijzen
Bovendien vragen de bewoners zich af of de woningen wel zo grif worden verhuurd. “Je moet als eenpersoonshuishouden zeker 43.000 euro bruto verdienen. Voor tweepersoonshuishoudens is dat nog veel meer.” Tijdens de informatieavond is ook gevraagd naar de plaatsing van containers. “Maar daarover was nog niet nagedacht. En wat als de voorkeur uitgaat naar 58 woningen? Dan kunnen de hulpdiensten niet eens bij de achterste woningen komen.”
Arjen Boekeloo vraagt zich af wat er met de stickers gebeurt die door de bewoners op de borden zijn geplakt. De bewonerscommissie denkt dat de initiatiefnemers tactvol zijn uitgegaan van 38 woningen, zodat bewoners daarvoor kiezen.
De bewonerscommissie is zeker bereid om deel te nemen aan elke discussie en elk overleg. In januari of februari is er een tweede bijeenkomst. Volgens de plannen zouden de flexwoningen er in december 2025 moeten staan.