Coevorden – Veel scholen in de gemeente Coevorden beschikken over het certificaat kindertalentenfluisteraar om meer aandacht te besteden aan talenten. Leerkrachten zijn erop getraind om op een speciale manier gesprekken met kinderen te voeren om de talenten in beeld te krijgen.

Stapje verder: talentenversterker

De twee scholen in de Brede School Coevorden en De Regenboog en De Vonder uit Slagharen gaan daarin een stap verder: de teams hebben de opleiding talentenversterker gevolgd vanuit het samenwerkingsverband Veld Vaart & Vecht. Dit verband omvat alle scholen voor primair en speciaal onderwijs in de gemeenten Coevorden, Hardenberg, Ommen en Dalfsen.

“We kijken niet in de eerste plaats naar waar de kinderen goed in zijn, maar waar zij blij van worden. Het gaat om veiligheid, gevoel en veerkracht”, leggen de directeuren Corine Kuper van basisschool Panta Rhei en Sandra Klok van de Wilhelminaschool uit.

Plannetje

Corine Kuper en Sandra Klok vertellen wat de voordelen zijn. “We kijken meer achter het gedrag van de leerling. Wanneer, in welke situatie doet zich dit voor, wanneer gaat het juist goed? Na het volgen van een soort stappenplan met deze vragen en complimenten voor de leerkracht kijken we wat we kunnen doen om de leerling te helpen bij dit gedrag.

Elkaar versterken

De leerkrachten hebben geleerd om ‘positief te roddelen’. “Niet alleen geven we complimenten aan de kinderen, ook onze leerkrachten krijgen complimenten voor hun werk. Hamvraag is wat we van elkaar kunnen leren om elkaar te versterken. Daarbij geven we tips en handvatten aan de leerkrachten om het kind goed te kunnen helpen. Soms helpt het als kinderen even een paar minuten kunnen dansen of met iets anders bezig zijn. Zij zijn dan vaak weer beter bij de les. De leerkrachten zien nu al verschil”, concluderen Sandra en Corine. “Zo werken we in het team ook aan de talenten. We willen ook dat leerlingen kunnen zien wat onze talenten zijn en waar wij blij van worden.”