Oosterhesselen – Rillingen over de rug, kippenvel: dat bewerkstelligde de uitvoering van The Armed Man, gepresenteerd door Muziekvereniging Excelsior. Viermaal zorgden de muziekvereniging, het grote projectkoor, solisten, dirigenten en vrijwilligers voor een uitvoering in De Goorn: op de avond van donderdag, vrijdag en zaterdag en op zondagmiddag. Het werd een waar pronkjuweel in dit culturele jaar, dat een onwisbare indruk achterliet.

Het was een indrukwekkend geheel, dat nog meer impact had door alle beelden. Al die oorlogen, al die vluchtelingen door de eeuwen heen, mensen getekend door de honger en het lijden. En uiteindelijk toch een uitbundig feest bij de bevrijding. Dat tekent de veerkracht van de mens die ondanks het lijden en het gemis van dierbaren toch weer een lichtpuntje ziet.

Oerend hard

Na de opening door Geert Hubers vertelde Arjan Erkel op bewonderenswaardige wijze over zijn ontvoering in de Russische deelstaat Dagestan waar hij tijdens zijn werk voor Artsen zonder Grenzen in 2002 werkzaam was. Het werden uiteindelijk 607 lange dagen. In die tijd hield de ontvoering velen intens bezig. Erkel vertelde over zijn angst, zijn verblijf in de ondergrondse slaapkamer en de enorme eenzaamheid die hij ondervond. “André Hazes wist niet eens wat een eenzame kerst is”, aldus Arjan om zijn situatie in die tijd te beschrijven. Langzamerhand bouwde hij wel een redelijke vertrouwensband op met zijn ontvoerders. Hij kreeg na een aantal dagen een tandenborstel en tandpasta nadat hij daarom had gevraagd. Uiteindelijk kreeg hij ook een boek, dat hij steeds herlas bij gebrek aan meer leesvoer. Zijn lijfnummer in die tijd was Oerend Hard. “Kon ik maar weer oerend hard gaan”, omschreef hij zijn toestand. Maar steeds bleef die angst.

Zijn afscheidsbrief aan zijn ouders raakte Arjan Erkel uiteraard nog steeds. Net als het uiteindelijke weerzien met zijn vriendin en ouders. “Het was met Pasen. Ik voelde me net Jesus, die was herrezen.”

Justin Ripassa en de fanfare zorgden tijdens het verhaal van Arjan voor de muziek. Eerst werd Oerend Hard op ingetogen wijze gespeeld. Toen Arjan vertelde over zijn vrijlating brachten zanger en orkest het nummer op stevige wijze, oerend hard dus.

Mis voor de vrede

Na de pauze was de uitvoering van The Armed Man, een mis voor de vrede. Met deze ondertitel ging in 2000 ter gelegenheid van de eeuwwisseling in de Londense Royal Albert Hall ‘ The Armed Man’ in première. De componist Karl Jenkins baseerde het werk op het bekende Franse volkslied (soldatenlied) uit de vijftiende eeuw L’homme armé. De mis bestaat uit dertien delen afgewisseld met literaire teksten en gebeden uit de hele wereld. De teksten gaan over oorlog en geweld, de gevolgen hiervan, en de hoop op duurzame vrede. Het werk werd destijds opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog in Kosovo.

Kracht en volume

Het werd een prachtig geheel van Excelsior en het projectkoor onder de algehele leiding van Pieter Bosma en de solisten Henriëtte de Groot, pianist Tjako van Schie, violiste Hilde Linnenbank en imam Ali Badenjki.

De uitvoering begon met het ritme van de militaire drums en een marcherend leger, dat uitmondde in een prachtig bombastisch stuk. Wat een kracht en volume zat er in de fanfare en het projectkoor! Daarna volgden meer ingetogen stukken. Langzamerhand werd weer opgebouwd naar de meer krachtiger onderdelen.

‘Een mis voor de vrede.’ Met deze ondertitel ging in 2000 ter gelegenheid van de eeuwwisseling in de Londense Royal Albert Hall ‘ The Armed Man’ in première. De componist Karl Jenkins baseerde het werk op het bekende Franse volkslied (soldatenlied) uit de vijftiende eeuw L’homme armé. Dit lied is in de loop der eeuwen in ontelbare composities als hoofdthema gebruikt, onder andere door de Vlaamse componist Guillaume Dufay (1397-1474). De mis (Mass For Peace) bestaat uit dertien delen afgewisseld met literaire teksten en gebeden uit de hele wereld. Deze teksten gaan over oorlog en geweld, de gevolgen hiervan, en de hoop op duurzame vrede. Het werk werd opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog in Kosovo.

Het publiek was duidelijk onder de indruk van het totaal. Aan het einde werden alle medewerkenden dan ook beloond met een daverend applaus.

Voorzitter Gerlyn Draaijers van Excelsior bedankte na afloop haar medebestuursleden, de dirigenten, Arjan Erkel, de solisten en Geert Hubers. Ook had zij aandacht, zeer verdiend, voor de mensen van het licht en geluid, de vrijwilligers die in vele werkgroepen zorgden voor een goede gang van zaken, de mensen die sporthal De Goorn gedurende enkele dagen hebben omgetoverd in een theaterzaal en al die anderen die hun steentje bijdroegen.