Coevorden – De meerderheid van gemeenteraad besloot in december van het afgelopen jaar om per 1 januari 2025 een nieuwe tariefstructuur van de afvalstoffenheffing in te voeren. Het doel is om de afvalscheiding te verbeteren en de doelstelling van 100 kg restafval per inwoner per jaar op korte termijn te realiseren. In de commissievergadering van vanavond kwam het raadsvoorstel aan de orde.

PvdA, CDA, PAC en PPC kwamen tot de conclusie dat het een hamerstuk voor de raadsvergadering van 24 september zou moeten worden. VVD en BBC2014 dachten daar echter anders over en zo wordt het punt toch besproken. De VVD ziet sowieso niets in Diftar en stemde in december tegen. BBC2014 ziet nog teveel ‘losse eindjes’.

Inwoners gaan per lediging van hun restafvalcontainer of per vuilniszak in de ondergrondse container voor restafval een variabel tarief betalen. Met dit tarief moeten de inzamel- en verwerkingskosten worden gedekt. Dit tarief is een aanvulling op het vastrecht. “Inwoners hebben zodoende zelf tot op zekere hoogte invloed op de omvang van de totale afvalstoffenheffing”, aldus het college in het voorstel. Het gaat alleen om restafval, niet om PMD en GFT.

Geen onderscheid

Momenteel is er nog onderscheid in de tarieven voor een- en meerpersoonshuishoudens en het tarief voor recreatiewoningen. Vanaf 2025 wordt daarin geen onderscheid meer gemaakt, omdat eenpersoonshuishoudens in de meeste gevallen sowieso minder restafval hebben. Wel geldt nog steeds een vast tarief, dat wordt aangevuld met een variabel tarief per lediging, dan wel per inworp in de container. Voor luiermateriaal komen containers op een aantal plekken in de gemeente. Bij een medische indicatie wordt gewerkt met een kwijtscheldingsregeling.

Inwoners krijgen in 2025 een aanslag voor het vaste tarief. In 2026 volgt een aanslag voor het vaste tarief én het variabele tarief over 2025.

Tarieven

Het vaste tarief, zo staat in het voorstel, komt uit op 215 euro per jaar. Voor elke lediging van een container geldt een bedrag van 9.60 euro en elke vuilniszak in een ondergrondse container is goed voor 2,40 euro. Het tarief voor een eenpersoonshuishouden komt gemiddeld uit op 291,80 en voor een meerpersoonshuishouden op 330,20 euro.

In december 2023 werden andere bedragen genoemd: 219 euro voor vastrecht, 7 euro per lediging van de restafvalcontainer en 1,75 euro voor elke vuilniszak in een ondergrondse container. Door de concept-begroting van Area zou de kostendekkendheid daarbij uitkomen op 90 procent. Dat vindt het college financieel onverstandig. Met de nu voorgestelde tarieven zijn de kosten voor 99,16 procent gedekt. Voor de volledige dekking wil het college een bedrag uit de algemene middelen halen. Dat gaat om 127.255 euro. Het college streeft er echter naar om wel weer uit te komen op volledige kostendekkendheid.

Jaarlijks wordt door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de bijdrage van producenten aan de opruim- en verwerkingskosten van gemeenten vastgesteld op basis van een kostenonderzoek en de samenstelling van het zwerfafval. Deze zogenoemde SUP-vergoeding krijgt de gemeente jaarlijks in november en wordt dit jaar nog voor het eerst uitgekeerd. Het bedrag van dit jaar, 105.000 euro, wil het college ten gunste laten komen van de afvalstoffenheffing. Daarnaast is er al een OP-vergoeding (Openbare Prullenbakkenvergoeding). Dit bedrag komt reeds ten goede aan de afvalstoffenheffing.

Dividend Area

De gemeente krijgt jaarlijks een dividend van Area -mits winst is gemaakt. Deze bedragen (in 2023 was dat 248.000 euro) worden nu nog ingezet als algemeen dekkingsmiddel voor de totale gemeentelijke begroting. Bekeken wordt of dit bedrag ook kan worden aangewend voor de afvalinzameling.

Als de gemeenteraad een besluit heeft genomen, zal de gemeente via diverse kanalen, waaronder een huis-aan-huiskrant, communiceren met de inwoners. De projectkosten voor invoering van diftar zijn 360.000 euro. De gemeente is momenteel druk bezig met de plaatsing van ondergrondse containers. Daardoor kunnen bewoners van flats, appartementengebouw en woon- en zorgcentra straks ook het GFT scheiden van het restafval. Tot op heden was dat niet het geval.

Chippen containers

Inwoners van de gemeente worden inmiddels opgeroepen ervoor te zorgen dat hun containers tijdelijks zijn gechipt. Containers die niet zijn gechipt, worden niet geleegd. Area attendeert de inwoners hier vanaf oktober op. Om een afspraak te maken voor het chippen kan worden gebeld naar 0591-571080. Op de Facebookpagina van de gemeente levert dat al veel reacties op zoals “De gemeente wil dit, maar verschuift de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van de chip naar de inwoners.”

Het complete raadsvoorstel is hier te lezen. De complete verordening is te bekijken via deze link.