Eerlijk is eerlijk: we leven in een digitale wereld waarin van alles mogelijk is. Van het kopen van inbouwkeukens tot aan de liefde van je leven vinden via een datingapp. Wat twintig jaar geleden als een utopie gezien werd, is vandaag de dag mogelijk. Met de mogelijkheden die er online geboden worden, komt ook veel narigheid. Vooral als het aankomt op online winkelen. Winkel je voor je voor je kinderen veel online? Dan is het goed dat je van de volgende zaken op de hoogte bent!

Geen mogelijkheid om het meubel fysiek te ervaren

Het is een veelvoorkomend probleem: online kun je de kwaliteit van een meubel niet direct beoordelen. Materialen, stevigheid en afwerking zijn lastig in te schatten op basis van foto’s. Heb je online een leuk bedhuisje gezien en deze toegevoegd aan je winkelmandje?

Dan bestaat de kans dat je als consument meubels die anders aanvoelen of er anders uitzien dan verwacht ontvangt. Vooral met meubels is dit een terugkerend probleem. Daarom bieden grote webshops als Petit Puk een klantenservice aan die je helpt met het inschatten van het product. Zo voorkom je een miskoop (en een hele hoop retourgedoe).

Onjuiste afmetingen

Het kan moeilijk zijn om in te schatten hoe een meubelstuk past in een ruimte. Klanten meten soms verkeerd of interpreteren de afmetingen in de productbeschrijving niet goed. Vooral bij meubelstukken die écht op maat horen te zijn, is dat vervelend. Kies je uiteindelijk voor een meubelstuk dat achteraf te groot, te klein of niet past op de beoogde plek, dan kan dit leiden tot teleurstelling en extra kosten. Beide narigheden die graag voorkomen horen te worden.

Beschadigingen tijdens levering

Niet jouw schuld, noch die van de leverancier. Maar grote en zware meubels, zoals een juniorbed, worden vaak in meerdere onderdelen geleverd – wat de kans op beschadiging tijdens transport vergroot. En hoe vervelend is dat? Krassen, scheuren of ontbrekende onderdelen zorgen voor frustratie en vertraging. Soms is het proces om een vervangend item te krijgen tijdrovend. Dit probleem zit ‘m in de koeriersdienst waarmee je bestelling geleverd wordt. Heb je zelf de keuze uit koeriers? Kies dan de maatschappij waarmee jij de meest positieve ervaring hebt.

Moeilijke montage of ontbrekende instructies

Vervelend … veel meubels worden als bouwpakket geleverd. Onduidelijke of incomplete montage-instructies kunnen leiden tot frustratie en fouten bij het in elkaar zetten. Het kan zo zijn dat het meubelstuk verkeerd wordt gemonteerd of beschadigd raakt tijdens het proces. In extreme gevallen moet een professional worden ingeschakeld, wat extra kosten met zich meebrengt. Let hier dus op.

Beperkte of verborgen retourvoorwaarden

Sommige webshops hebben strenge of onduidelijke retourregels. Klanten realiseren zich vaak pas na aankoop dat het retourneren moeilijk of duur is. Lees je voor je aanschaf dus altijd goed in over de retourvoorwaarden.

Het komt vaak genoeg voor dat ontevreden kopers blijven zitten met een meubel dat niet aan hun verwachtingen voldoet. Hoge retourkosten of ingewikkelde retourprocedures ontmoedigen klanten om een item terug te sturen. Wees dus bewust van de mogelijkheden en zoek bij onduidelijkheid altijd contact op met klantenservice.