Coevorden – In Brede School SOM aan de Jan van Scorelstraat was vanochtend een feestelijk momentje. Wethouder Jeroen Huizing gaf er het startsein voor de intensieve samenwerking van de partners van de brede school en het Taalpunt. Huizing benadrukte, dat het kunnen lezen en schrijven van groot belang is.

Door samen te werken rondom allerlei (taal)activiteiten willen de partners het belang van een goede taalvaardigheid en taalontwikkeling benadrukken, de focus ligt daarbij op het bereiken van ouders en ouderen.

“Door zichtbaar te zijn voor alle mensen uit de buurten rondom de brede school en intensief samen te werken met de partners wil het Taalpunt op een toegankelijke en laagdrempelige manier haar aanbod onder de aandacht brengen”, aldus Marleen Herbers van Taalpunt Coevorden-Schoonoord. De partners zijn de scholen Mijndert van der Thijnen, Panta Rhei en Wilhelmina en Kinderwereld, Icare, Maatschappelijk Welzijn Coevorden de bibliotheek.

De jongste leerlingen hadden een mooi aandeel in het feestelijke moment. Zij hadden elk een letter bij zich, waarbij de volwassenen de letters in de juiste volgorde moesten zetten. Dat lukte, waarop Jeroen Huizing en Marleen Herbers de oplossing toonden.

Wethouder Huizing liet weten blij te zijn met de intensieve samenwerking: “Het is noodzakelijk aandacht te blijven vragen voor taal. Taal is gewoon heel belangrijk in het leven. Om goed mee te kunnen komen en om zelfstandig te kunnen zijn.” Hij gaf aan dat de schaamte vaak groot is bij mensen die niet taalvaardig zijn. “En dat is niet nodig”, stelde hij. “Daarom is het zo mooi dat het Taalpunt zichtbaar en bereikbaar is, zoals onder meer binnen de Brede School SOM.”

Marleen Herbers, coördinator Taalpunt Coevorden, beaamde: “Door zichtbaar te zijn voor alle mensen uit de buurten rondom de brede school en intensief samen te werken met de partners van de brede school wil het Taalpunt op een toegankelijke en laagdrempelige manier haar aanbod onder de aandacht brengen.”

Taalpunt

Bij het Taalpunt in de gemeente Coevorden kan iedereen terecht die hulp nodig heeft met taal. Voor sommigen kan de drempel echter (te) hoog zijn om binnen te stappen bij het Taalpunt. Om laagtaalvaardige (groot)ouders te kunnen bereiken is het noodzakelijk om dicht bij hun leefwereld zichtbaar te zijn.

Marleen Herbers: “Juist daarom is gekozen voor een intensievere samenwerking, om een vertrouwd gezicht te worden voor de kinderen en hun (groot)ouders en daarmee de drempel voor het vragen van hulp bij taal of andere basisvaardigheden te verlagen. De Taalpunt-medewerker zal bijvoorbeeld het gesprek aangaan met (groot)ouders over schooltaal en aanwezig zijn bij de Boterhammenbar (ontbijt op school), waarbij ze in gesprek gaat met (groot)ouders en kinderen.” De Taalpunt-medewerker is dus op vaste dagen fysiek aanwezig in de Brede School SOM en assisteert onder andere bij activiteiten die gerelateerd zijn aan taal.