door Esselien de Groot

Noord-Sleen – Het was wel duidelijk tijdens de eerste informatiebijeenkomst over de mogelijke wijzigingen wat betreft de milieustraten: de vele aanwezige inwoners uit alle delen van de gemeente willen twee milieustraten behouden. De aanwezigen kwamen echt niet alleen uit het noorden van de gemeente, ook inwoners van het middelste en zuidelijke deel waren aanwezig in zaal Wielens in Noord-Sleen. Aankomende donderdag is er vanaf 19.30 uur nog een bijeenkomst in het gemeentehuis in Coevorden.

De gemeente kreeg nog wel huiswerk mee, omdat aanwezigen vonden dat er hiaten in het onderzoek zitten. Het lijkt erop dat de gemeente zich heeft verkeken op de reacties en houdt nu alle opties open.

In de volle zaal werd uitleg gegeven en werden de resultaten van een gehouden enquête bekendgemaakt. Tijdens de avond bleek dat de milieustraten en gemeentewerven zijn losgekoppeld: was er eerst sprake van een verplaatsing naar één nieuwe locatie, nu staan de opties voor de milieustraten nog open en gaat de voorkeur wel uit naar één centrale locatie voor de gemeentewerf.

De onderzoekers kregen bij de presentatie de wind van voren. Wethouder Jeroen Huizing wees erop dat best stevige meningen mogen worden geuit, maar dat de gemeente als opdrachtgever daarop moet worden aangesproken.

Vorig jaar ging de meerderheid van de gemeenteraad akkoord met een onderzoek of het realiseren van één milieustraat mogelijk is. Alleen de VVD koos op voorhand voor behoud van twee locaties.

Petitie

Roberto di Tolve uit Schoonoord hield vorig jaar een petitie, die zo’n 1700 keer is ondertekend. De petitie richtte zich tegen de opheffing van de milieustraat in Zweeloo en werd gesteund door Dorpsbelangen Schoonoord. De wethouder beloofde dit teken aan de wand mee te nemen in de overwegingen.

Goede respons enquête

Volgens de gemeente zijn de twee huidige locaties in Coevorden en Zweeloo toe aan vervanging. De voorkeur van het college gaat uit naar een plek langs de weg tussen Dalen en Oosterhesselen ter hoogte van Wachtum. Bovendien zou afval dan beter kunnen worden gescheiden.

Er werd een enquête gehouden waarop de respons heel goed was. “Gemiddeld”, aldus Michiel van Wickeren, adviseur Modulo Milieustraten, gaan de inwoners van de gemeente tweemaal per jaar naar de milieustraat. Achtduizend pashouders maken geen gebruik van de milieustraat.” Er is een topgebruiker die 93 maal de milieustraat bezocht. Een van de aanwezigen merkte tijdens de avond op dat er wordt gesmeten met cijfers en dat daardoor een verkeerd beeld ontstaat.

Hogere service

Hij stelde, dat de gemeente met de kosten van 59 euro per huishouden boven het landelijke gemiddelde van 25 tot 55 euro zit. “Maar daarvoor krijgen de inwoners een hogere service door de nabijheid van een milieustraat. Dat is een terugkerend fenomeen waarbij voorbij wordt gegaan aan de uitgestrektheid en de vorm van de gemeente. Bovendien zijn beide milieustraten nu voor delen van de gemeente al niet ‘in de nabijheid’.

Van Wickeren stelde nog de vraag of de mening zou wijzigen als er een voorziening voor het brengen van tuinafval blijft. Het antwoord was duidelijk: Nee!

Mijns inziens is het weghalen van de milieustraat uit Coevorden -dat de hoogste bevolkingsconcentratie heeft- een slechte zaak en zorgt voor meer verkeersbewegingen. Bovendien moet de noordelijke helft van de gemeente worden bediend en daarvoor is Zweeloo een goede locatie. Deze locatie is enige jaren geleden nog gerenoveerd en een van de aanwezigen sprak daarom over kapitaalvernietiging. Over nabijheid gesproken: nu al moeten sommige mensen best een stukje rijden voor een milieustraat en dat zal bij één milieustraat alleen maar meer worden. Aanwezigen wezen onder meer op meer verkeersbewegingen en het toenemen van zwerfafval.

“Dat maak je mij niet wijs”

Een van de aanwezigen verwees naar een rapport uit 2020 over ruimtelijke ordening. “Daarin staat dat de kosten voor renovatie van de twee milieustraten even duur zou zijn als het realiseren van een nieuwe milieustraat. Karin Zwaan uit Zwinderen haakte erop in: “Een locatie bij Wachtum? Er is geen infrastructuur, er moeten wegen worden aangelegd. Er moet bekabeling komen. Je maakt mij echt niet wijs dat dat goedkoper is dan renovatie van de milieustraten. En: als iemand in het buitengebied een loods wil bouwen, wordt die verwezen naar het bedrijventerrein in Geesbrug. De reden: de gemeente wil geen bouw in het landelijk gebied. En voor een milieustraat wel?”

Coevorden

Volgens de onderzoeksresultaten staan er bij Fort Verlaat in Coevorden lange wachtrijen op de openbare weg, dat zou bedrijven hinderen. Het kan best eens voorkomen dat er een wachtrij staat gezien de beperkte openingstijden, maar dat is zeker geen schering en inslag. Bovendien is het aantal bedrijven aan de doodlopende straat heel beperkt. Er zijn geen ruimtes voor betere afvalscheiding en een apart kantoor of kantine. Verder moeten weegbruggen worden toegevoegd. Als de direct ernaast gelegen gemeentewerf wel naar één locatie gaat, is het ruimteprobleem opgelost.

Zweeloo

In Zweeloo, zo staat in het rapport, is nog veel ruimte beschikbaar. Wel ontbreekt het aan ruimte voor opslag van klein chemisch afval. Daar moet de inrit worden verbreed en een beheerdersruimte worden toegevoegd. Verder moet het depot voor klein chemisch afval worden verplaatst en moeten er weegbruggen komen en moet een innamepunt voor herbruikbare goederen worden toegevoegd en moet er ruimte komen voor extra fracties.

Voor- en nadelen

Bij het realiseren van één milieustraat zou betere scheiding van afval kunnen plaatsvinden, staat in het rapport. “Bij centralisatie is er meer personeel aanwezig en zijn er ruimere openingstijden.” Anderzijds geven inwoners aan dat zij vrezen voor langere rijtijden en daarmee uitstoot, langere wachtrijen en illegale dumping.

Het blijkt dat inwoners best 10 euro willen betalen bij behoud van twee milieustraten. “Dat ben ik anders kwijt aan benzinekosten”, was een van de reacties.

Tot slot was er nog een reactie van een inwoonster. “Eerder woonde ik in de gemeente Tietsjerksteradeel. Daar was gratis storten mogelijk, omdat het opruimen van zwerfafval duurder was.”

Het definitieve rapport is medio oktober klaar en wordt hopelijk nog dit jaar in de gemeenteraad behandeld.