Coevorden – De plannen voor flexwoningen aan de Looweg zijn dan wel op enkele punten aangepast, de bewoners van de Looweg en omwonenden aan de David Krammerstraat en Ballastweg zijn niet tevreden. In de raadzaal werd vanavond, donderdag 6 maart, een inloopavond gehouden over de voorgenomen woningbouw op de plek van de voormalige Aldi.
Rabo SmartBuilds, bouwer Daiwa House Modular Europe en de gemeente Coevorden willen ‘tijdelijke’ huurwoningen voor een periode van 35 jaar realiseren aan de Looweg. “De plannen zijn op diverse fronten aangepast”, vertelt Arjan Oosterhuis, manager markt van Rabo SmartBuilds. “Deels zijn de drie bouwlagen teruggebracht naar twee bouwlagen door de appartementen op de hoogste bouwlaag wat terug te brengen. De woonkamers zijn naar binnen gericht. De balkons zijn eraf gehaald. Bewoners kunnen in plaats daarvan gebruikmaken van een zogenoemde leefgalerij. Een deel van de appartementen zijn levensloopbestendig.”
Huurprijzen
Het gaat om 37 woningen: twintig stuks zijn driekamerappartementen, de andere woningen zijn tweekamerappartementen in twee types. De huurprijzen zijn in het zogenaamde middenhuursegment: vanaf de grens voor sociale huurwoningen, 900,07 euro, tot 1.184,82 euro. Deze bedragen gelden voor 2025.
De gemeente stelde eerder al dat deze woningen geschikt zijn voor inwoners die moeilijk een huis kunnen vinden. Er is een groep die geen sociale huurwoning kan krijgen, omdat hun inkomen te hoog is terwijl kopen vaak niet mogelijk is door de hoge huizenprijzen.
De tweekamerappartementen hebben een oppervlakte van 55 en 56 m2 (gebruiksoppervlakte is respectievelijk 46 en 49 m2. De driekamerappartementen zijn 80 m2 met een gebruiksoppervlakte van 67 m2.
Parkeren
Voor de bewoners zijn 38 parkeerplaatsen beschikbaar op het terrein. “Te weinig”, zo oordeelden diverse belangstellenden. “Vaak zijn er al twee auto’s per huishouden.” De initiatiefnemers echter denken dat niet iedereen een auto heeft. Aniek Huisman van de gemeente Coevorden vertelde dat voor flexwoningen geen standaardparkeernorm geldt. “Werkgevers zetten steeds meer in op openbaar vervoer”, voegde zij eraan toe.” Daarnaast denkt Oosterhuis aan deelmobiliteit, dus dat meer mensen gebruikmaken van een auto. In deze regio is het openbaar vervoer echter niet dusdanig dat je daarmee overal kunt komen. Inwoners werken in eigen plaats of in de regio waar openbaar vervoer nauwelijks voorhanden is.
Een duidelijk antwoord wat betreft het parkeren kwam er niet op deze inloopavond. Eerder werd het idee geopperd om te parkeren op het terrein van de Jumbo (dat overigens privéterrein is) en de parkeerplaats van de begraafplaats.
“We nemen weer contact op”
Voorzitter François Brakels van Commissie Belangengroep Looweg reageert: “Er is niet goed geluisterd naar onze wensen. Wij wilden tevoren in gesprek met Rabo SmartBuilds, maar dat was blijkbaar niet de bedoeling. We gaan alsnog contact opnemen in de hoop dat ze nu wel in gesprek willen.”
De bewoners zijn niet tegen woningbouw op deze locatie, maar wel tegen deze plannen. Het gaat met name op de bouwhoogte, het aantal verkeersbewegingen en het parkeren.
Wie vragen heeft, kan mailen naar wonen@coevorden.nl. Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen kunnen belangstellenden zich via deze link aanmelden voor de nieuwsbrief.
Zie ook:
Bewoners Looweg e.o. uiten bezwaren tegen plannen flexwoningen